För att kroppen ska kunna bygga och reparera celler behövs fleromättade fettsyror. De viktigaste fleromättade fettsyrorna för kroppen är Omega 3 och Omega 6. Vi kan dock inte själva producera dessa fettsyror utan behöver tillsätta dem genom kosten eller kosttillskott.

Varför ska man äta Omega-3?

Omega-3 är ett samlingsnamn för en familj fleromättade fettsyror, där de enskilda fettsyrorna EPA och DHA är de viktigaste. För att förstå varför Omega 3 är så viktigt måste vi även känna till en annan grupp fleromättade fettsyror, nämligen Omega 6. Precis som Omega 3 är Omega 6 en grupp fleromättade fettsyror som kroppen inte själv kan tillverka. Både Omega 3 och Omega 6 har en lång rad vitala funktioner i kroppen. Effekten av Omega 3 är på sätt och vis den motsatta från Omega 6. Medan Omega 3 verkar antiinflammatoriskt, hjälper blodkärlen att slappna av samt hämmar blodet från att koagulera så gör Omega 6 det motsatta. Eftersom de här fettsyrorna har motsatt effekt mot varandra så är det viktigt att intaget av dem är balanserat. Är det inte det så blir processen i kroppen ojämn och med för höga halter av Omega 6 ökar risken för inflammation i kroppen.

Hjärt och kärlsjukdomar

EPA och DHA bidrar till hjärtats normala funktion. Omega-3-fettsyror sänker hjärtfrekvensen och blodtrycket, och de förbättrar blodkärlens funktion.

En italiensk studie av 11 324 överlevande av hjärtinfarkt fann att patienter som åt fiskoljor minskade risken för en andra hjärtattack, stroke eller död markant. I en annan studie rapporterade amerikanska forskare att män som konsumerade fisk en eller flera gånger varje vecka hade 50 procent lägre risk att dö av en plötslig hjärthändelse än män som äter fisk mindre än en gång i månaden. Omega-3 olje-tillskott kan sänka förhöjda triglyceridnivåer. Att ha höga halter av detta blodfett ger dig risk för hjärtsjukdomar.

Osteoporos

Studier tyder på att Omega-3 fettsyror kan bidra till att öka halterna av kalcium i kroppen och stärka skelettet. Vissa studier har också visat att människor som inte får i sig tillräckligt med vissa essentiella fettsyror, särskilt EPA och GLA, har högre risk för benskörhet än de som har normala nivåer av essentiella fettsyror.

Depression och ångest

Många studier har visat att det finns en koppling mellan ångest, depression och låga nivåer av Omega 3 fettsyror. DHA är en viktig del av hjärnan och finns bland annat i cellmembranen i våra hjärnceller. Det gör cellmembranen mer flytande och gör det möjligt för signalerna att förflytta sig snabbare och mer flytande mellan cellerna i hjärnan.

EPA är å andra sidan känt för sin antiinflammatoriska effekt. EPA kan passera blod-hjärnbarriären, och kan minska risken för inflammation i hjärnan.

Om nivåerna av Omega 3 minskar i kroppen och hjärnan, blir det svårare för serotoninet – som är den kemikalie som överför meddelanden från en neuron till den andra – att passera genom cellmembranen.

Studier har visat att komplettering med Omega 3-fetthalt förbättrar symtomen på både ångest och depression.

Hjärnhälsa, kognitiva funktioner, och barns utveckling

Barn behöver DHA för att växa och utvecklas. Det centrala nervsystemet och näthinnan har ett stort behov av tillgång till DHA under tillväxten i livmodern. Därför bör kvinnor tillsätta DHA i sin dieter när de blir gravida och fortsätta att ta detta tills de slutar amma. Det finns en stark koppling mellan låga EPA-nivåer hos ungdomar och vuxna och psykisk ohälsa, inklusive depression, dyslexi och dyspraxi, hjärtproblem, problem med skelett och leder, samt neurodegenerativa sjukdomar som MS och Parkinson. Omega 3-fettsyror skyddar också våra gener och cellcykeln, och reglerar vårt stressrespons.

Barns lärande och beteende. Barn fortsätter att behöva DHA fram till den ålder de börjar skolan, så om barn under fem år tar ett omega-3-tillägg, bör det innehålla DHA. För barn med utvecklingsproblem har det visat sig att ren EPA eller hög EPA omega-3 har visat sig som mest effektiva för att stödja utvecklingen av den kognitiv funktionen. Studier visar att EPA kan hjälpa barns beteende och akademiska prestationer, öka fokus, uppmärksamhet och minska aggression. En studie från 2013 kopplade låga nivåer av DHA till sämre läs-, minne- och beteendeproblem hos friska barn i skolåldern. En annan studie fann att barn som konsumerade ett omega-3-fetttillskott som spädbarn fick högre betyg på regelinlärning, ordförråd och intelligenstest i åldrarna 3 till 5.

Tidigare forskning har också funnit att barn med ADHD och relaterade beteende- eller inlärningssvårigheter ofta har låga nivåer av Omega-3.

EPA och DHA håller dopaminnivåerna i hjärnan höga, ökar neuronal tillväxt i hjärnans främre cortex och ökar cirkulationen i hjärnan.

Alzheimers och demens

Omega3-fettsyror skyddar neuronerna under utveckling och åldrande. En del forskning tyder på att omega-3 kan hjälpa till att skydda mot Alzheimers och demens och ha en positiv effekt på försämrat minne på grund av åldrande. Neurokognitiva störningar såsom ADHD, dyslexi, dyspraxi och autism är ofta associerade med en relativ brist på omega3-fettsyror. Omega-3 kan till och med hjälpa till att förhindra demens och minnesförlust när vi blir äldre.

Det har visat sig att upprätthållandet av höga nivåer av EPA minskar risken för att utveckla och förvärra kognitiv nedgång och demens senare i livet. Hos människor som redan har haft en diagnos av demens eller Alzheimers har hjärnan redan skadats och behöver strukturellt stöd från DHA. DHA är viktigt för att förhindra ytterligare förlust av hjärnvävnad för personer som lider av demens.

Fördelarna med vegansk Omega-3

Vanligtvis kommer Omega3 från fisk och skaldjur. Dessa befinner sig dock ganska högt upp i näringskedjan och innehåller ofta tungmetaller, industrigifter och andra föroreningar. När fisken innehåller dessa skadliga ämnen så kan det motverka den hälsosamma effekten av att äta Omega-3 och även leda till skadliga biverkningar.

Med tanke på de negativa effekter tungmetaller kan ha på vår hälsa bör vi försöka tillgodose vårt intag av Omega3 från andra källor. Fiskar producerar inte heller Omega-3 på egen hand utan de får i sig detta genom att äta alger. Därför känns det logiskt att skippa fisken i ekvationen och gå direkt till källan av Omega-3. Microalger är inte bara en jättebra källa till Omega3 utan de har även förmågan att kunna hjälpa kroppen att rensa ut tungmetaller och andra gifter. Mikroalgerna samlar upp och binder tungmetaller till sig, ändrar deras struktur och gör dem ogiftiga. Det är en lovande process för biologiskt avlägsnande av föroreningar som utgör ett hot mot människors hälsa.

Vegansk Omega 3

De vanligaste källorna till Omega-3 fettsyror i en vegansk diet är alfa-linolensyra (ALA) som kommer från  livsmedel som sojabönor, linfrö och nötter. ALA omvandlas i små mängder till de långkedjiga Omega-3-fettsyrorna docosahexaensyra (DHA) och eikosapentaensyra (EPA), men den processen är relativt ineffektiv. Flera studier har visat att vegetarianer och veganer har mycket lägre plasmakoncentrationer av DHA och EPA jämfört med dem som äter fisk eller tar Omega-3-tillskott. Komplettering med ALA ökar plasma EPA i liten utsträckning, men det har liten effekt på DHA. Även om studieresultaten har olika slutsatser, är det möjligt att låg Omega-3-status leder till ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar hos veganer och vegetarianer, samt kan ha negativ påverkan på synen och hjärnans funktion.

Hög kvalitet, effektivitet och säkerhet

Kliniska studier med DHA och EPA-olja från alger har funnit att effekten är jämförbar med fiskolja när det gäller att skydda mot kardiovaskulära riskfaktorer, genom att sänka triglycerider i plasma och oxidativ stress.

Vitality Omega3-kapslar med högt innehåll av DHA och EPA är säkra och lämpliga för veganer och vegetarianer. Förutom att det är det perfekta kosttillskottet med viktiga fettsyror med Omega-3 innehåller Vitality Omega3 inga gifter eller tungmetaller från fisk. Dessutom hjälper algerna till att ta bort föroreningar från kroppen.

Miljövänligt

Det är självklart viktigt att inte framställningen av Omega-3 bidrar till överfiskning eller på annat sätt har en negativ påverkan på haven. Genom att framställa Omega-3 från alger istället så bidrar inte Wetality till utrotning av fiskarter eller förstöring av ekosystemen i havet. Varför ska vi fånga fisk för att producera fiskolja, som dessutom kanske innehåller gifter, när vi lika gärna kan framställa säker Omega-3 från algerna fiskarna äter?

Vitality Omega3

Vitality Omega3 tillverkas av alger. Till skillnad från Omega-3 som kommer från fisk, så är algerna helt fria från tungmetaller och gifter. Alger har en avgiftande effekt i kroppen och Vitality Omega3 som även innehåller A-vitamin och E-vitamin renar kroppen och tillför samtidigt viktiga näringsämnen.

A-vitamin säkerställer en korrekt utveckling och funktion av våra ögon, hud, immunsystem och många andra delar av våra kroppar. E-vitamin balanserar kolesterol, motverkar fria radikaler, förhindrar utveckling av sjukdomar, och reparerar skadad hy.

Det rekommenderade dagliga intaget av Vitality Omega3 innehåller EPA 296 mg och DHA 592 mg.

Vitality Omega3-kapslar med högt innehåll av DHA och EPA är säkra och lämpliga för veganer och vegetarianer. Förutom att det är det perfekta kosttillskottet med viktiga fettsyror med Omega-3 så innehåller Vitality Omega3 inte gifter eller tungmetallrester så som fisk kan göra.

Vegansk Omega-3

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *